Reisverslag drie; Just Another Day in Paradise - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Steven Geerts - WaarBenJij.nu Reisverslag drie; Just Another Day in Paradise - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Steven Geerts - WaarBenJij.nu

Reisverslag drie; Just Another Day in Paradise

Door: Steven Geerts

Blijf op de hoogte en volg Steven

11 Oktober 2012 | Zambia, Chipata

Het derde reisverslag. Ik had gehoopt om in dit verslag meer duidelijkheid te kunnen geven over de projecten die ik ga uitvoeren. Helaas is daar tot op vandaag nog veel onduidelijkheid over. We hebben al wel weer een aantal afspraken gehad, maar deze afspraken resulteerden over het algemeen in een nieuwe afspraak omdat zaken nog niet bekend waren. Word nu wel erg op de proef gesteld. Ik wil graag wat doen, maar dit is niet mogelijk omdat de mensen waarvan we afhankelijk zijn nog niet zo ver zijn. Er worden wel beloftes gedaan, maar niet altijd evengoed nagekomen. Toch merk ik nu wel dat er door verschillende partijen wel aan ons als verpleegkunde studenten wordt gedacht en er ook wel gezorgd wordt dat zaken op orde gaan komen. Zoals op school al wel gezegd wordt, duurt het hier in Zambia alleen wat langzamer als dat we in Nederland gewend zijn. Wel fijn om te zien dat de studenten van andere studierichtingen al wel goed op hun plek zitten en lekke met projecten aan de slag kunnen.

Dat ik nu nog niet veel te doen heb resulteert er in dat ik elke dag vaak hetzelfde doe. Dit zullen jullie in de verslagen ook wel terug lezen. Dit klinkt echter allemaal wat saaier wat het is. Want geloof mij, ondanks het feit dat ik niet veel te doen heb, geniet ik vol op. Geen dag is hetzelfde. Elke dag ontmoet je weer andere mensen en zie je nieuwe dingen. Dit zijn misschien maar kleine dingen, maar ik geniet er vol op van. Hoe ik dit ervaar is erg lastig op papier te zetten. Dus onthoud bij het lezen, ook al klinkt het saai een eentonig, ik geniet volop! Ik zit in Afrika! Elke dag is voor mij JUST AN OTHER DAY IN PARADISE!

Nog even over het weer….. elke keer als ik weer denk dat het oktober is, kan ik dit maar niet geloven. Het is hier namelijk super warm, en dat ben ik niet gewend bij oktober. Na de eerste bui die we hier hebben meegemaakt heeft het nog niet weer geregend. Het word elke dag weer een stukje warmer en dit gaat waarschijnlijk nog wel even zo door tot de eerst volgende bui, die vermoedelijk voorlopig ook nog niet komt. Als ik dan hoor dat het in Nederland momenteel maar naar herfst weer is met veel regen, ben ik toch wel erg blij dat ik dat niet hoef mee te maken!

Vrijdag 5 oktober 2012
Luie dag gehad, immers nog niets te doen. Zoals altijd wel weer vroeg wakker dus had nog wel een hele dag voor me. In de ochtend maar wat gaan schoonmaken, rusten, lezen en reisverslagen bijgewerkt. In de middag samen met Jotte naar de stad geweest om wat boodschappen te doen voor het eten voor de avond.

Deze avond hadden we weer eens Nshima gemaakt voor bij het avondeten. Helaas was deze niet goed gelukt en was het dan ook niet te eten. Gelukkig nog wel genoeg groente ernaast. Met de groep besloten dat we binnenkort maar eens van iemand les moeten krijgen in het bereiden van Nshima.

Na het eten vroegen de meiden mij of ik buikspieroefeningen met ze wou doen. Natuurlijk wil ik dat;)! Zo gezegd zo gedaan, en zo was ik ineens gepromoveerd tot fitnesinstructeur. Wat was dat lachen! De avond bestond verder weer uit het kijken van een aantal afleveringen Prison Break.

Zaterdag 6 oktober 2012
Vandaag heel vroeg wakker, terwijl de rest nog lekker uitsliep. Heb dus maar lekker aangerommeld tot iedereen uit bed was. Na het ontbijt zijn we met bijna iedereen naar de Downshops gelopen om Chisjege’s te gaan kopen. Er komt namelijk een kleermaker langs die van deze stofjes kleding gaat maken (shirts, blousjes, broeken, tassen, etc.). Zelf ook een aantal stofjes gekocht, benieuwd hoe dat gaat worden.

Vanaf de Downshops met een select gezelschap doorgelopen naar de Saterday market en de supermarkt. We hebben voor een aantal dagen boodschappen gehaald en even genoten van wat culinaire hoogstandjes.

De middag en avond bestonden wederom uit relaxen, wat spelletjes doen, buikspieroefeningen en wat krachttraining en gezellig tot laat in de avond praten.

Zondag 7 oktober 2012
Vandaag was iedereen weer lekker vrij, en deed iedereen dan ook lekker rustig aan. Spelletje hier, spelletje daar. Stukje wandelen en lekker trainen. Verder weinig bijzonderheden.

Maandag 8 oktober 2012
Voor mij weer een dag als alle anderen. Niets geen afspraken dus weer een dagje aanrommelen, boodschappen doen, etc. Helaas al een paar dagen geen internet, dus kan ook nog geen blog bijwerken.

Vandaag wel wat vooruitgang geboekt wat betreft de projecten. We hebben weer een afspraak staan met father Jafeth, de coördinator van het health office. Helaas ook minder nieuws over de projecten bij Caritas. We zouden morgen (dinsdag) met hun meegaan naar een klein dorpje in de bush om te kijken hoe het er daar uitziet en hoe zij hun workshops daar geven aan de plaatselijke bevolking. Helaas belde father Vincent met de boodschap dat er geen vervoer voor ons geregeld kon worden, en deze trip dus niet kon doorgaan. Wel wordt er meteen weer aan een nieuwe afspraak gewerkt, ik ben benieuwd.

De avond bestond weer uit gezellig bij elkaar zitten. Popcorn maken op de Mbaula en zelf nog even een filmpje gekeken nadat iedereen al vroeg naar bed ging.

Dinsdag 9 oktober 2012
Omdat de afspraak met Caritas niet doorging, weer een dagje niets bijzonders. Gelukkig waren er vandaag meer mensen die geen afspraken hadden, toch wel wat gezelliger met meer mensen om je heen. Met de gene die er waren maar een schoonmaakochtend gehouden. Wel fijn alles weer even schoon.

Rest van de dag ook weinig bijzonders gedaan. Wel weer even lekker naar de stad geweest, boodschappen gedaan etc. en ’s avonds heerlijk pannenkoeken en wentelteefjes gegeten. Heerlijk voor de afwisseling!

Hoogtepunt van de dag was toch wel dat ik eindelijk de laptop van Jotte weer aan de praat heb gekregen. Deze was er een week geleden namelijk mee op gehouden. Elke dag weer een poos mee druk geweest en het toch voor elkaar gekregen om hem te maken! Wel weer leuk!

Woensdag 10 oktober
Vanmorgen hadden we (Suzanne en ik) om 08:15 afspraak met father Jafeth. Zoals al wel verwacht, als je op de afgesproken tijde komt, ben je te vroeg, dus we hebben even lekker buiten in het zonnetje zitten wachten. Toch wel fijn dus! Het gesprek op zich was erg vruchtbaar……. Maar niet heus. Tijdens dit gesprek kregen we te horen dat ze deze dag de jaarplanningen van de verschillende afdelingen waar wij projecten kunnen doen gaan afmaken. Aan het eind van de dag zou dit klaar moeten zijn en zou dit op papier uitgewerkt moeten zijn. Pas als dit klaar is kunnen we dus bekijken wat wij kunnen gaan doen. Dit was dus een gesprek van een kleine 5 minuten, en het resultaat was dat we eigenlijk nog niets wisten, maar wel een afspraak hadden voor de volgende dag, waarbij we de jaarplannen kunnen gaan doorspreken…. Afwachten dus nog even.

Rest van de dag weer ingevuld zoals de andere dagen….. relaxen, zonnen, lezen, puzzelen en nog even lekker de stad in geweest. In de avond nog gebeld door father Vincent van Caritas. Ze zouden morgen weer op pad gaan voor een workshop en wou konden wel mee. Helaas hebben wij al een andere afspraak, dus kan dit niet doorgaan. Maar weer afwachten dus wanneer het nu wel door kan gaan, we blijven positief! Waarschijnlijk begin volgende week weer een andere mogelijkheid.

De rest van de groep was allemaal erg moe en gingen vroeg naar bed, zelf nog even filmpje zitten kijken.

Donderdag 11 oktober
Vanmorgen vroeg opgestaan om weer met een hele groep te gaan hardlopen. Dit was weer heerlijk! Eerst met zijn allen even warmgelopen op het veld naast ons verblijf, even rekken en strekken en daarna een grote ronde over de weg gelopen, iedereen in eigen tempo. Omdat ik na deze ronde nog heel veel energie over had, nog voor mezelf een poos doorgelopen op het veld. Heerlijk. Merkte hierbij heel goed dat het verstandig was om zo vroeg te gaan. Bij elk rondje dat ik liep merkte ik dat de temperatuur steeg en de zon steeds feller begon te schijnen. Was zo nog prima te doen, lekker begin van de dag.

Ondanks dat ik gisteravond nog met father Vincent had gesproken, stond vanmorgen voor het hardlopen (zo rond 6 uur) de chauffeur en een medewerker van Caritas op ons te wachten. Zij waren in de veronderstelling dat wij nog mij zouden gaan. Wel weel typisch dat zij niet wisten dat niet mee konden…..

Aangezien we pas om 10:30 een afspraak hadden bij father Jafeth nog even lekker aan kunnen rommelen en dat dus ook maar gedaan. Rond 10:30 waren we op kantoor bij father Jafeth, die er zelf ook al was en hebben we weer een nieuw record gevestigd. Dit keer stonden we binnen 3 minuten weer buiten. Je kunt je wel voorstellen dat er in deze tijd (waarvan driekwart bestaat uit groeten) weinig vakinhoudelijk is besproken, en dit is helaas ook zo.

Het probleem was dat er gister middag en vanmorgen wat belangrijke zaken tussen waren gekomen waardoor ze de jaarplannen nog niet helemaal op papier hadden uitgewerkt. Wel kon hij ons vertellen dat er heel veel worshops en activiteiten waren ingepland, die wij zouden kunnen gaan geven. Dit kunnen we echter pas bekijken als we het plan onder ogen hebben, iets wat vanmiddag moet gaan gebeuren (ik schrijf dit nu rond 15 uur, dus ben benieuwd of dit lukt). Wel had hij nog andere leuke plannen. Hij gaat volgende week zelf een aantal dagen op pad langs een aantal steden, dorpen en parochies. Wat hij daar precies gaat doen kon hij niet vertellen, maar hij zou het wel leuk vinden als we mee zouden gaan. Waarschijnlijk komt het neer op oriënteren wat de behoeftes op deze verschillende plaatsen zijn. Het klinkt wel leuk aangezien het plan is om te beginnen bij een dorp ver van Chipata vandaan en dan langzaam aan weer richting Chipata trekken. Dit betekend een paar nachten op andere plekken doorbrengen. Dat zou dus wel erg mooi zijn! Echter wist hij ook niet uit zijn hoofd om welke dagen dit ging, dus dat hoop ik ook nog te horen!

De dag is nog niet voorbij nu ik dit schrijf, maar ik denk niet dat er nog veel bijzonder gaat gebeuren. Waarschijnlijk word het een dag als alle andere en word het een lekker relaxte middag en avond! Just another day in paradise! Als er nog heel bijzondere dingen gebeuren, hoen jullie dit in het volgende verslag!


Dat was het dan
Dit is weer het einde van mijn derde reisverslag. Hopelijk lukt het binnenkort om nog wat meer foto’s te gaan plaatsen, kan me voorstellen dat dit voor jullie ook wel leuk is. Helaas lukt dit niet zo goed. De internetverbinding is namelijk erg langzaam, en hij heeft er de afgelopen 5 dagen uitgelegen.

Nog even ter aanvulling hierop; vanwege de slechte internetverbinding lukt het me vaak ook niet eens om al mijn mail te checken als ik een keer internet heb. Het kan dus goed zijn dat ik mails over het hoofd zie. Mocht je dus wat willen laten weten (ben stiekem natuurlijk ook wel benieuwd naar hoe het met jullie gaat en de laatste nieuwtjes), kan ik je aanraden om te sms’en of bellen in plaats van mailen. Wel lukt het me om jullie reacties op dit blog te lezen. Bedankt daar voor trouwens, leuk te zien dat er zoveel mensen zijn die mijn blog volgen!

Ik hou nu ook maar op, want onverwacht zit ik nu alweer mijn 4e A4tje vol te typen. Had verwacht dit keer niet zo een lang verslag vol te krijgen. Hoop dat jullie het ook niet als te veel ervaren!


Ik hoor van jullie!


Liefs,

Steven

  • 11 Oktober 2012 - 15:07

    Astrid:

    Hoi!!

    Dat leventje van jou klinkt eigenlijk net als dat van mij; lekker rustig aandoen, beetje aanrommelen, proberen werk te vinden en genieten van het mooie weer (vandaag een schitterende herfstdag). Het is alleen wel 'gewoon' in Nederland ;).
    Vind het heel stoer dat je daar zit en dat het jullie zo goed gaat. Hopen alleen dat je binnenkort ook echt je handen uit de mouwen mag steken!

    Enjoy, groetjes aan de rest, en fijn weekend alvast.

    Liefs,
    Astrid

  • 11 Oktober 2012 - 16:03

    Hillegonda:

    Hallo Steven
    vandaag hebben we in nederland een heerlijke herstdag, gelukkig hebben we hier in de herst ook nog wat anders dan de regenbuien. Maar deze mooie dag haalt het niet bij de temperatuur die jij daar hebt natuurlijk. 'sMorgens vriest het hier al, brrrrrr hoor als je op je fietsje moet.
    Leuk trouwens om zo op de hoogte te blijven van je belevenissen, jammer dat je nog niet zoveel opschiet met waarvoor je daar bent. Maar dat komt vast nog wel, en wanneer dat zal zijn lezen we natuurlijk wel weer.

    Blijf genieten
    groeten
    Hillegonda

  • 11 Oktober 2012 - 16:24

    Liesbeth:

    Hoi Steven, mooie lange verhalen schrijf je. Leuk om te horen dat het je daar zo goed bevalt.
    Beetje jammer alleen dat je nog niet ECHT wat kan doen. Hopelijk voor jou, komt daar snel verandering in want wij "Nederlanders" zijn toch niet echt van het langdurig niks doen. Wel fijn dat je zo kan genieten van alle nieuwe indrukken en de natuur en natuurlijk van de vriendelijkheid van de lokale bevolking. Wat een verschil moet dat zijn in vergelijking met hier. Wij wensen je heel veel plezier en een hele mooie tijd verder. Geniet ervan.
    Lieve groetjes van ons. Liesbeth, Arie, Vera, Chantal en Briët

  • 11 Oktober 2012 - 17:28

    Kirsten:

    Aii, wat jammer dat er nog niet echt duidelijkheid is, dan wil je zo graag aan de gang en dan kun je nog niets. Gelukkig weerhoud je het er niet van om gewoon lekker te gaan genieten! Goed bezig!

    De internet verbinding past zich gewoon aan, denk ik :p

    Nou genietse he! Voor je het weet werk je je in het zweet! ;-)

    Groetjes Kirsten

  • 11 Oktober 2012 - 18:29

    Sharon:

    Hey Steven!

    Je bent dus nog steeds vakantie aan het vieren?? :) Lekker hoor. Hier staat de boel flink op de kop,
    de opleiding (zoals ik m nu doorloop) is afgekeurd. Dus moeten volgende week maar ff gaan praten op school. Voor de rest is er niet zo heel veel gebeurd hier. Minor de gezonde stad is aan te raden. Is erg leuk :)

    kusjes!

    Sharon

  • 12 Oktober 2012 - 19:36

    Gerhard:

    Hoi Steven,

    Volgens mij kom je met een goddelijk lichaam terug uit Zambia gezien al je trainingen.
    Is het niet stiekem een trainingsstage?;-))
    Het is te hopen dat je snel aan de slag kunt.

    Groeten uit een regenachtig Epe,
    Gerhard.

  • 13 Oktober 2012 - 10:39

    Manon:

    Hey Steven!

    Klinkt goed daar zeg! Alleen jammer dat je nog niet veel duidelijkheid hebt over de projecten, maar zo te lezen vermaak je je prima! Leuk om je verhalen te lezen.

    Liefs, Manon

  • 13 Oktober 2012 - 15:30

    Thomas:

    hallo steven,
    nou ik ben ook aan de grote schoonmaak, mijn rolstoel is weer schoon en er zijn 1000 draadjes uit mijn wielen geknipt. dus voor schoonmaken hoef je niet helemaal naar zambia.
    dat kan ook in apeldoorn! en nu ben ik knopen aan het rijgen! goed he, ga jij ook nog eens wat anders doen dan fitnessen en filmpjes kijken? ik hoop snel weer wat van je te lezen doe je best!
    groetjes van thomas.

  • 14 Oktober 2012 - 13:23

    Christel:

    Leuk om je verslagen te lezen!!!!

    Hier gaat alles prima, lekker van de zondag aan het genieten.

  • 16 Oktober 2012 - 12:39

    Monique:

    Hoi lieve Steven,
    Vandaag heb ik je verslag geprint. Ik ga weer naar opa en oma en ze willen je verslag ook zo graag lezen. Leuk he, opa leest het in een keer uit. Ik moet je verslag zelf ook nog lezen.
    Even wat nieuws uit Hierden, zoals in de rest van Nederland is het regenachtig, toch ga ik tegen schemer bijna iedere dag met Mickey naar het bos, We komen hele roedels met herten tegen en verschillende wilde zwijnen. Over die laatste zullen we het maar even niet hebben. Aanstaande zaerdag hebben we de verjaardag van ome Hans. We zullen je daar wel missen Steven maar we zijn heel blij dat het zo goed met je gaat en dat je het zo fijn hebt. Je krijgt de hartelijke groeten van Jan!!
    Dikke knuffel van Monique

  • 17 Oktober 2012 - 21:15

    Ben.:

    Hallo Steven,

    Mooi om je belevenissen te volgen. Het lijkt ons wel een lekker leventje daar.
    We hoorden dat je schouder weer opspeelt. Wij hopen voor je dat het mee valt.
    In ieder geval sterkte gewenst en de groeten uit Diepenveen.

    Ben, Marijke, Ilse & Jesper.

  • 18 Oktober 2012 - 13:08

    Hans:

    Hoi, Steven

    Ik hoorde van je moeder dat je schouder je een beetje in de steek laat.
    We hopen dat de pijnstillers hun werk zo goed doen, dat je daar gewoon kan blijven zoals gepland.
    Ik ben vandaag jarig en heb een vrije dag genomen, vandaar dit tijdstip van schrijven.
    Hou je taai. Ik blijf je sowieso volgen.

    Liefs je oom Hans

  • 18 Oktober 2012 - 20:29

    Hilda:

    Hoi Stev,

    We sturen veel goede wensen en positieve gedachten jouw kant op.
    Hopelijk kan je 'in paradise' blijven zoals je graag wil!

    Goud hol'n! Dikke groet van Han en Hilda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Steven

Actief sinds 03 Juli 2012
Verslag gelezen: 605
Totaal aantal bezoekers 18281

Voorgaande reizen:

23 September 2012 - 25 Januari 2013

Minor ISD - Zambia

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: