Reisverslag vijf; Ik zit niet stil - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Steven Geerts - WaarBenJij.nu Reisverslag vijf; Ik zit niet stil - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Steven Geerts - WaarBenJij.nu

Reisverslag vijf; Ik zit niet stil

Door: Steven Geerts

Blijf op de hoogte en volg Steven

27 Oktober 2012 | Zambia, Chipata

Zoals al aangekondigd in het vorige verslag, is dit verslag wat langer dan anders. Ik had immers een en ander in te halen. Om het verslag toch wat compact te houden heb ik besloten om mijn ervaringen tot en met maandag 22 oktober met jullie te delen. De rest volgt.

Zoals jullie zullen zien is er in dit verslag nog weinig nieuws over de projecten. Helaas kan dit ook niet anders. Voor zover het er nu naar uit ziet krijgen we hier maandag (29 oktober) meer duidelijkheid over. Als het goed is zal ik hier in het volgende verslag dus meer over kunnen zeggen.


Vrijdag 12 oktober 2012
Lekkere rustige ochtend gehad. Schoonmaken, wassen, boekje lezen, zonnen, etc. In de middag met de vier meiden (Fabiënne, Jotte, Corine en Suzanne) naar de Downshops, de markt en de supermarkt geweest om één en ander in te slaan. Paulien, Hendrik en Else konden niet mee omdat zij als social workers deze middag voor een weekend weg gingen naar Katete voor een workshop, waarvan ze nog niet precies weten wat voor workshop dit is. Dit weekend zijn we dus met zijn vijven.

Op de terugweg met Suzanne langs father Jafeth gelopen om te kijken of de plannen al klaar waren. Helaas was dit nog niet het geval, en na veel excuses stonden we al weer snel buiten het kantoor. Hier ben ik nog even bij de social workers gaan zitten die hier zaten te wachten op hun vervoer. Hier zaten ze al zo een drie uur te wachten. Uiteindelijk gingen ze dan toch weg en heb ik ze nog even uitgezwaaid.

Vanaf het kantoor is het een paar honderd meten naar ons huis lopen. Hierbij loop je over een voetbalveld. Op dit veld waren op dat moment wedstrijden aan de gang. Zag er leuk uit, veel toeschouwers, een hoop gezelligheid, muziek, dans, etc. Samen met de dames, die al langer zaten te kijken, naar de wedstrijd gekeken. De kinderen die ook naar deze wedstrijd zaten te kijken vonden ons Azungu’s maar wat interessant en wouden graag met de meiden op de foto en vonden het ook erg leuk om hun haren in te vlechten. Erg leuk gezicht.

Omdat de stroom weer eens was uitgevallen was ik met Fabiënne en Jotte met de buurkinderen met een bal gaan spelen, we konden immers toch niets aangezien het al donker werd. Toen we hier zaten kwam er ineens een auto aangereden en stapte er drie Zambiaanse jongemannen uit. Eén van hen vertelde dat hij de vorige groep studenten die hier zat had leren kennen en van één van hen had gehoord dat wij er als nieuwe groep nu zaten. Hij was in de buurt en wou daarom is kijken of we er waren en hij heeft ons uitgenodigd om de volgende dag naar een talentenshow te gaan kijken. Na wat doorvragen bleek dit te gaan om een Zambiaanse variant van America gots Tallent en werden er morgen opnames gemaakt voor de talenten uit Chipata. De jongen, Taz, die de vorige studenten kent, is hierbij jurylid en is in Zambia een bekendheid. Deze talentenshow werd gehouden bij Crystal Springs, een hotel met zwembad, in de buurt en aangezien we net hadden besloten morgen te gaan zwemmen, konden we dit mooi combineren en hebben we afgesproken te komen. Ben benieuwd wat het is.

Zaterdag 13 oktober 2012
Vanmorgen met de dames en Joe naar Crystal Springs gegaan. We waren hier rond 10 uur en ze waren druk bezig met het opbouwen van de talentenshow, maar de personen die ons hebben uitgenodigd waren er nog niet, dus zijn maar lekker aan het zwembad gaan zitten. Er was genoeg te zien hier, aangezien er veel kinderen lekker aan het spelen waren en zij veel belangstelling voor ons hadden. Ook erg bijzonder om te zien, er werden in het zwembad mensen gedoopt, gewoon tussen de spelende kinderen.

Op zijn Zambiaans, twee uur later dan gepland, begon eindelijk de talantenshow. Gelukkig was het een zeer prettige ambiance om te wachten. We waren ondertussen door de crew uitgenodigd om bij hen te komen zitten. Dit was wel prettig omdat zo de acts goed te zien waren. De dames hadden niet zo veel zin om hier bij te zitten en zij zijn maar even gaan zwemmen. Het was erg leuk om de verschillende acts te zien. Er zat ook veel verschil in acts, leeftijd etc. Er werd gezongen en gedanst maar ook waren er drama acts, erg bijzonder om te zien.

Na deze show nog even boodschappen gedaan en een heerlijke hamburger gegeten bij de Spar. Deze hamburgers worden elke zaterdag vers gebakken en zijn echt spotgoedkoop en super lekker. Voor omgerekend zo een 80 eurocent heb je de lekkerste hamburger die je ooit hebt gehad, echt iets om naar uit te kijken;)!

Eenmaal thuis bleek dat er geen water meer was, gevolg van een hele ochtend geen stroom. Na een hele dag in de weer in deze hitte, mis je dan echt de douche, ook al is deze koud! ‘s Avonds uiteindelijk toch lekker kunnen koken en gezellig wat spelletjes gedaan.

Zondag 14 oktober 2012
In de ochtend al weer vroeg opgestaan om met Fabiënne en Jotte hard te gaan lopen. Na wat warmlopen heerlijk het vertrouwde rondje kunnen lopen. Bij terugkomst bleek dat het water weer op was, niet echt fijn als je dan niet kunt douchen… Eind van de ochtend voor het eerst eens met het thuisfront geskyped. Leuk om mijn ouders en zus weer eens te zien en te horen. Ook erg fijn dat het qua stroom en internet allemaal goed ging! Het kan dus wel!

Rest van de dag heerlijk kunnen ontspannen. In de loop van de middag kwamen Paulien, Else en Hendrik ook weer terug. Leuk om te horen wat ze hebben meegemaakt. Ze hadden verwacht een workshop te krijgen, het bleek uiteindelijk om een soort Christelijke retraite te gaan. Wat inhield dat zij een heel weekend hebben gebeden, gediscussieerd en zelfreflecties hebben gedaan. Erg zwaar maar wel bijzonder.

’s Avonds zijn we gezellig met zijn allen uit eten geweest en hebben we bij terugkomst lekker sterren gekeken en gezellig bij elkaar gezeten.

Maandag 15 oktober 2012
Vandaag weinig kunnen doen. Voelde me niet zo fit vanwege weinig slaap en veel pijn. Dan ook weinig bijzonders gedaan.

Dinsdag 16 oktober 2012
Vandaag nog wat bij liggen komen van gister. Veel gepraat met medestudenten, maar ook gebeld en gemaild met thuisfront over wat ik moet gaan doen met de situatie rondom mijn schouder. Uiteindelijk besloten om morgen naar het ziekenhuis te gaan en te zorgen dat ik goede pijnstilling kan krijgen.

Woensdag 17 oktober
Vanmorgen eerst uitgeslapen, want sinds lange tijd kon ik weer eens goed slapen. Aan het eind van de ochtend kwamen er weer wat mensen terug van hun projecten en ben ik met twee van hen in de taxi gestapt richting Mwami Mission Hospital. Zoals in het vorige reisverslag al beschreven, was dit een erg bijzondere, maar onverwacht goede ervaring. Omdat dit in het vorige reisverslag ook al uitgebreid beschreven staat, zal ik daar hier niet meer op in gaan.

Donderdag 18 oktober
Vandaag na alle toestanden van afgelopen dagen nog weinig zin gehad om iets te ondernemen. Vanmorgen toch met Fabiënne en Jotte mee geweest naar een van hun projecten, Chesire Home. Hier hebben zij een lesje gegeven aan de kinderen die hier verblijven. Erg bijzonder om te zien hoe al deze kinderen met hun handicap omgaan en toch lekker kunnen sporten.

De rest van de ochtend en middag heb ik allemaal kleine dingetje geregeld voor school e.d. Veel mails verstuurd en gebeld om mensen op de hoogte te stellen van de gebeurtenissen rondom mijn schouder. Fijn om zoveel steun vanuit Nederland te ontvangen.

Eind van de ochtend een mannenuitstapje gehad. Samen met Hendrik wat boodschappen gedaan en een heerlijke cappuchino, wat smaakt dat goed na weken poederkoffie drinken. De heenweg nog gematst met een lift van father Henk, een Nederlandse priester die hier al zo een 70 jaar verblijft.

Vandaag alweer wat beter te pas. Merk dat de pijnstilling al redelijk aanslaat.

Vrijdag 19 oktober
Weer lekker rustige ochtend gehad. Aan het eind van de ochtend zijn Fabiënne, Corinne en Suzanne met Joe vertrokken. Zij gaan voor een lang weekend naar Chicowa, een dorpje in de bush waar Joe voor dat hij hier kwam heeft gewerkt. Hij wil ons graag in verschillende groepjes laten zien hoe het er daar aan toe gaat en zij zijn de eersten die dit mochten mee maken. Benieuwd hoe ze het gaan hebben. Dit weekend dus lekker met zijn vijven.

Ik zou vanmiddag met Jotte naar Chessire Home gaan om een van de kids individueel te behandelen. Echter lag deze te slapen en hebben we besloten dit maar niet door te laten gaan. De middag besteed om lekker relaxed boodschappen te doen en een lekker cappuchino te drinken.

De avond weer heerlijk relaxed en gezellig spelletjes gedaan.

Zaterdag 20 oktober
Heerlijke ochtend gehad. Lekker zonnen en boekje lezen. Het voordeel van al deze vrije tijd, ik lees ineens heel veel. Vandaag al mijn tweede boek uitgelezen!

Het is weer zaterdag, dus hamburgerdag. Tegen de middag dus met zijn vijven richting dorp gelopen om lekker boodschappen te doen voor het weekend en een heerlijke hamburger te eten. ’s Avonds hebben we het lekker makkelijk gehouden en hebben we pizza’s laten komen. HEERLIJK!

Deze avond zijn we met zijn allen naar East Point geweest, een plaatselijke discotheek. Hier waren de social workers voor uitgenodigd in het kader van hun project met seks workers, en zij hadden hun begeleidster gevraagd of de rest ook mee mocht. Dit was natuurlijk geen probleem, leuk!

Deze avond was er een concert van Petersen Zagaze, een zanger van een soort Zambiaanse Regea. We zijn immers in Zambia, dus zoals het hoort begon dit concert twee uur later dan gepland. Het was echt het wachten wel waard. Wat een geweldig concert. Er hing een super sfeer, er werd door iedereen gedanst en wat een gezelligheid. Erg leuk om met de plaatselijke bevolking te kletsen en ook te dansen. Ze waarderen het heel erg als je met heen mee danst, ook al ziet dit in vergelijking met hen natuurlijk nogal stijfjes uit. Erg leuk dat zoveel locals de moeite nemen om je wat dancemoves te leren.

De Zambiaanse mannen vonden de blanke vrouwen toch wel erg interessant en ze werden in de loop van de avond toch wel wat opdringerig. Hendrik en ik moesten dus zo af en toe subtiel een van de meiden van een vervelende Zambiaan afhelpen. Dit leverde veel leuke taferelen op.

Van de social workers begreep ik dat dit een andere avond is dan anders vanwege het concert. Dit concert was buiten, dus het feest ook. De keren dat zij vanwege het project eerder waren, werd er vooral binnen gefeest en hing er wel een wat andere sfeer. Ook zijn er op andere avonden veel meer seks workers. De paar seks workers die er nu waren vonden Hendrik en mij trouwens wel erg interessant. Ben nu wel benieuwd hoe het is om op een andere avond te stappen.

Vannacht lekker laat thuis en nog even gezellig na zitten praten en daarna heerlijk naar bed.

Zondag 21 oktober
Een korte nacht gehad. Om 8 uur zat ik alweer aan de ontbijttafel. Gelukkig was ik niet de enigste die niet meer kon slapen en kwam Else ook al buiten zitten. Vroeg op de ochtend al goed gesprek gehad. Om half 9 werd dit gesprek verstoord door ‘onverwacht’ bezoek. Een Zambiaanse jongeman die de vorige groep studenten kent, en die wij al eens hebben ontmoet, was gisteren ook bij East Point en hier hebben we nog even mee staan praten en dansen. Hij zij al dat hij vandaag langs zou komen, maar omdat hij dit zij na een behoorlijke hoeveelheid drank, hadden we eigenlijk verwacht dat hij dit niet meende en zeker niet dat hij zo vroeg zou komen. Het bleek echter dat hij al een behoorlijke poos wakker was en om 7 uur al in de kerk zat…. Onvoorstelbaar. Wel even gezellig zitten kletsen.

Rest van de dag heerlijk rustig aan gedaan. Hele ontspannen sfeer en gezellige groepsgesprekken gevoerd. Enorm veel gelachten. Erg prettig, dit doet de pijn even vergeten, die zoals verwacht door het stappen gisteren wel wat heviger aanwezig was.

Als afsluiting van een gezellig weekend nog wat spelletjes gedaan en heerlijk gegeten. We hebben maiskolven geroosterd en patat gebakken op de Mbaula’s.

Maandag 22 oktober
Zoals gewoonlijk, vroeg wakker en ontbeten. Het was nog zo vroeg dat ik nog even lekker terug kon naar bed. Fabiënne, Corrine en Suzanne kwamen weer terug van hun weekend weg en even met hen zitten napraten en foto’s wezen kijken. Ze gebben het erg naar hun zin gehad en hebben veel mooie dingen gezien. Zou leuk zijn als ik ook eens mee kan!

Vanmorgen voor wat gesprekken naar het Healt Office geweest. Weer weinig opgeschoten en nieuwe afspraak voor morgen….

In de middag weer rustig boodschappen gedaan en voor de zonsondergang de berg achter ons huis opgewandeld. Mooie wandeling en super uitzichten. Vanavond weer eens gekookt, fijn om wat te kunnen doen! Verder weer een lekker relaxte avond gehad.

En verder
Zoals jullie lezen zit ik ondanks mijn schouderproblemen niet stil. Ik maak nog veel mee en probeer hier volop van te genieten. Helaas heb ik ook zo mijn mindere momenten, maar hier wordt ik doorheen getrokken door mijn medestudenten. Hier ben ik ze, zoals eerder gezegd, meer dan dankbaar voor.

Zoals jullie waarschijnlijk ook al wel hebben gemerkt, heb ik er voor gekozen om in mijn reisverslagen niet elke dag te beschrijven hoe het met mijn schouder gaat. Er zijn zeker slechte momenten, maar zolang de mooie momenten overheersen, vind ik het de moeite niet waard dit te melden. Om jullie toch op de hoogte te houden van hoe het gaat en eventuele ontwikkelingen, zal ik in hier wel over schrijven in de inleiding of de afsluiting van de komende blogs.

Rest me jullie te bedanken voor jullie reactie en al de steun die ik vanuit Nederland ontvang! Ook erg leuk om te horen hoe het met jullie is en hoe het er in Nederland aan toe gaat. Ik heb echter medelijden met jullie als ik hoor wat de temperaturen de laatste dagen zijn. Vreemd om te horen als het hier zo warm is en als je nagaat dat het soms wel 25 tot 30 graden verschil is…… Wat heb ik het hier toch goed;)!


Voor nu was het dit dan weer, tot de volgende keer maar weer!

Groetjes uit het zonovergoten (+30 0C) Chipata,

Steven

  • 27 Oktober 2012 - 20:37

    Andy:

    Mooi om te lezen Steven dat je je daar niet verveelt. Wel jammer dat er voor jullie nog geen project is. Genietnog ff lekker... Want voor je het weet is het weer voorbij. Hopelijk ga je wat betreft je schouder nog veel goede dagen tegemoet!

  • 27 Oktober 2012 - 20:44

    Gerhard:

    Hoi Steven,

    Mooi verslag weer Steven. Fijn dat je toch ook af en toe de pijn een beetje naar de achtergrond kunt verdrijven door de leuke dingen die je mee maakt. Hier is het 's nachts inmiddels net iets onder de nul graden. Sterkte met de schouder en geniet zoveel mogelijk.
    Als je weer terug bent kunnen we je geloof ik wel een avondje of wat het één en ander laten vertellen over alles wat je hebt mee gemaakt.

    Groet,
    Gerhard.

  • 28 Oktober 2012 - 09:13

    Inge:

    Hey Steven,

    Wat goed om te horen/lezen dat het nog steeds zo ontzettend goed bevalt ondanks je pijnlijke schouder! Wat jammer dat je nog steeds geen project hebt en lekker aan de slag kunt met iets waar je echt voor gekomen bent. Maar uit je verhalen kun je opmaken dat je het erg goed naar je zin hebt.

    Ik wacht met plezier op je volgende verhaal, geniet er lekker van!

    Groetjes Inge

  • 28 Oktober 2012 - 12:13

    Astrid:

    Leuk verslag weer little brother! Zo te lezen best wel handig om een blanke te zijn, haha :). Veel plezier met al het moois en hopelijk mag je maandag lekker aan de slag!

    Liefs,
    Astrid

  • 28 Oktober 2012 - 13:45

    Meike:

    Hee Steef!

    Hehe,, k heb eindelijk al je verhalen gelezen.
    Ik vind het echt super tof om te lezen dat je het zo ontzettend naar je zin hebt.
    Wel jammer dat het lang duurt voordat jullie nou daadwerkelijk met een project kunnen beginnen, maar gezien je schouder is dat misschien ook wel even fijn.
    Leuk om te lezen dat je je ontwikkeld als een echte huisman, koken, wassen, schoonmaken! Daar zullen je ouders vast erg blij mee zijn als je weer terugbent;)

    Hier gaat het ook allemaal wel zijn gangetje.
    Ik moet morgen een tentamen maken en daarna ga ik niet meer naar school tot in het nieuwe jaar.
    14 november word ik eindelijk aan mijn knie geopereerd..
    De operatie gaat een uur duren, ik mag meekijken.. spannend en lijkt me heel leerzaam en boeiend.. maar wel een beetje raar als je dan gaat realiseren dat je wel in je eigen knie kijkt.. ik ben benieuwd!
    Ik moet 1 nachtje blijven en mag dan naar huis..

    Binnenkort zal ik je eens een smsje sturen! Hoorde van Sas dat jullie al een paar keer geskypt hebben,, Moeten we ook maar een keer afspreken om te doen, al betwijfel ik of mijn skype het wel doet!

    Ik zou zeggen, veel plezier weer de komende tijd,, maar doe wel rustig aan met je schouder!!

    Dikke kus,
    Meike

  • 29 Oktober 2012 - 20:34

    Ard:

    Hey Steven,
    Ik heb net al je verslagen doorgelezen. Ik 'zie' je genieten! Hopelijk kan je binnenkort beginnen met je projects, beter dan heen en weer lopen en met niets terugkomen.

    Zelf (H&A) zijn we weer drie weken terug uit de states. Mooie vakantie gehad, veel gezien en gedaan. Ik mis al een paar weken die lekkere temperaturen. We hadden zelfs 42C in de schaduw, Hendrien wilde toen niet een stukje wandelen!


    We zijn zeer benieuwd hoe het de aankomende weken gaat lopen.....Steven typ lekker door...

    groetjes,
    Hendrien en Ard

  • 04 November 2012 - 19:22

    Suus:

    Hee Steven,

    Wat een prachtige verhalen! Wat leuk dat je het per dag beschrijft, ook voor jezelf om straks terug te lezen:)
    Maar dat duurt gelukkig nog even, want je hebt het volgens mij echt naar je zin daar!
    Hopelijk gaan de projecten straks ook lopen en kan je aan de slag.
    Wat vervelend van je schouder dat de pijn weer gaat op spelen, maar ondanks dat zit je niet stil.

    Heel veel plezier de komende tijd en ik kijk weer uit naar het volgende verhaal! en foto's ook heel leuk!
    Liefs Suus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Steven

Actief sinds 03 Juli 2012
Verslag gelezen: 479
Totaal aantal bezoekers 18279

Voorgaande reizen:

23 September 2012 - 25 Januari 2013

Minor ISD - Zambia

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: