Reisverslag twaalf; ''Kerstvakantie'' - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Steven Geerts - WaarBenJij.nu Reisverslag twaalf; ''Kerstvakantie'' - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Steven Geerts - WaarBenJij.nu

Reisverslag twaalf; ''Kerstvakantie''

Door: Steven Geerts

Blijf op de hoogte en volg Steven

31 December 2012 | Zambia, Chipata

Nu ik dit verslag schrijf is het alweer 31 december. De laatste dag van het jaar. Erg onrealistisch dat het alweer bijna 2013 is. Ik heb een heel seizoen overgeslagen waardoor mijn biologische klok nu echt niet het gevoel heeft dat het eind december is.

Dit gevoel had ik echter ook al bij de kerst(dag). Ze doen hier namelijk niet aan 2 kerstdagen, maar vieren alleen kerstavond en kerstdag. Ik heb het deze dagen erg gezellig gehad, maar ook hierbij had ik totaal niet het idee dat het kerst was. Het is meer dan 300C, terwijl het voor mijn gevoel toch echt koud hoort te zijn en er sneeuw hoort te liggen.

De laatste dagen heb ik de pijn gelukkig aardig onder controle. Dit komt ook door de nieuwe medicatie uit Nederland die via mijn ouders door de ouders van Fabiënne voor me is meegenomen. Wel erg prettig. Ook eindelijk weer een fatsoenlijke sling, wat toch wel een stuk comfortabeler zit dan de sling die ik hier had gekocht.

Dat het nu alweer eind december is, betekent helaas ook dat de terugreis steeds dichter bij komt. Maar daar probeer ik zo min mogelijk mee bezig te zijn.

Voor nu, lees maar mijn verslag, dan weet je ook hoe ik de afgelopen weken ben doorgekomen.


Maandag 24 december
Vanmorgen alweer vroeg ontbeten, maar na het eten toch nog even terug bed in gegaan. Helaas zat slapen er niet meer in dus er ook al weer snel uit gegaan. Vanmorgen de was maar gedaan en lekker in de zon gezeten koffie drinken en boekje lezen. Ook maar weer even mijn reisverslag bijgewerkt en weer op blog gezet.

Vandaag zijn Fabiënne en Suzanne vertrokken om hun familie/vriendjes op te halen van het vliegveld in Lilongwe. Zij zullen hier 10 dagen verblijven in een geust house en zullen kerst en oud en nieuw gezellig met ons vieren.

Eind van de morgen zijn we (Stephan, Corinne, Jotte en ik) nog naar het dorp geweest om de laatste kerstinkopen te doen. We hebben behoorlijk wat gehaald dus moesten met een taxi terug. In de middag druk bezig geweest met het versieren van onze muur. Onze eigen kerstboom op de muur getekend. Zo is het toch nog wat meer kerst. Ons buurmeisje, Joyce, heeft ons hierbij ook erg goed geholpen.

In de avond had Stephan lekker pizza voor ons gebakken. Deze moesten we echter in haast opeten omdat we nog naar de kerk zouden gaan vanavond. Uiteindelijk zaten we rond 18:50 in de kerk. Deze dienst begon met een zeer komisch kerstspel. Een grote groep jongeren beeldde in ongeveer een uur het kerstverhaal uit. Erg bijzonder om te zien met hoeveel overgave zij allemaal speelden. Helaas was de hele dienst in het Njanja, zo ook het kerstspel. Gelukkig ken ik het kerstverhaal en kon daardoor wel begrijpen wat er uitgebeeld werd.

Na het kerstspel begon de gewone dienst. Deze bestond net als anders uit veel zingen, preken, lezingen en het ter communie gaan. Alles ging voor mijn gevoel erg langzaam, zo wordt er bijvoorbeeld 20 minuten lang hetzelfde gezongen… en omdat je niet verstaat duurt het natuurlijk nog eens extra lang. Gelukkig leek dit ook voor de locals wel het geval. Tijdens de lange preken en lezingen vielen er geregeld wat mensen in slaap.

Uiteindelijk duurde deze dienst tot 23:15 uur. We hebben dus meer als 4 uur in de kerk gezeten. wat een lange zit…. Gelukkig blijft het elke keer weer bijzonder om te zien hoe de hele kerk mee zingt en soms ook swingt tijdens de verschilde liederen, begeleid door eigen orkest en koor.


Dinsdag 25 december
Eerste Kerstdag!!! Vanmorgen kwamen Fabiënne en Suzanne met hun aanhang naar huis (zij slapen ook in het geust hous) om zich even snel om te kleden. Vanuit hier zijn we met zijn allen naar de kerk te gaan (ja, alweer….) voor de dienst van 09:00 uur.

Ons was verteld dat deze dienst zo een twee uur zou duren. Dit bleek echter niet helemaal waar. Ook deze dienst duurde bijna 4 uur. Deze uren leken wel langer te duren als gister, de preken en lezingen duurden een stuk langer en er was geen kerstspel. Helaas was er ook nu weinig te begrijpen van wat er gezegd werd. Het enige Engels wat er tijdens de dienst werd gesproken was toen de bisschop ons als Nederlandse studenten speciaal welkom heette.

Wat wel bijzonder was aan deze dienst, tussendoor werd er een huwelijksplechtigheid voltrokken. Wel leuk dat ik dat ook weer eens heb meegemaakt.

Toen ik uit de kerk kwam heb ik meteen even mijn moeder gebeld want die is immers jarig vandaag! Wel vreemd om haar zo op deze dag alleen via de telefoon te kunnen feliciteren.

In de middag ben ik, naast een beetje internetten en lezen, vooral bezig geweest met het avondeten. Gelukkig hielp iedereen (totaal 10 personen) hierbij en was iedereen op een gegeven moment wel bezig met snijden, koken, bakken, etc. We kwamen er tijdens het koken achter dat we toch wel een beetje te weinig ruimte en materiaal hadden om alles op tijd klaar te maken, dan wel warm te houden. Gelukkig is dit uiteindelijk toch erg goed gelukt en hebben zelfs in meerdere gangen gegeten.

Ons kerstmenu zag er als volgt uit;
Eerste gang - Kippensoep
Tweede gang - Rijst met kip in currysaus
Derde gang - Maiskolven (mbaula), gebakken aardappels, roerbakgroenten, pasta salade
en gekruide drumsticks
Vierde gang - Brownie met vanille-ijs en bowl

Zo als jullie zien een behoorlijke maaltijd dus. Denk dat ik zelfs in Nederland nooit zo een uitgebreide kerstmaaltijd heb gehad. We zaten allemaal ook erg vol na deze maaltijd. Er was ook nog aardig wat over. Hier heb ik de buurvrouw blij mee gemaakt.

Na het eten en de afwas nog een poos gezellig nagezeten en wat gedronken. Het was dus een hele drukke, gezellig kerstdag. Toch had ik eigenlijk geen een moment van de dag het idee dat het ook egt kerst was. Blijft erg onrealistisch als je hier zit… maar dit had eigenlijk iedereen wel.


Woensdag 26 december
Nee…. Vandaag geen tweede kerstdag. Hier kennen ze namelijk maar 1 kerstdag. Dit betekend wel een lekker vrije dag. In de ochtend dan ook weinig gedaan. Lekker in de zon zitten lezen.

Tegen 12 uur kwamen Fabiënne en Suzanne met aanhang binnen en hebben we samen geluncht. Nat het eten heeft Corinne een poging gedaan om mijn haar te knippen. Dit ging echter wat moeizaam. Niet zo vreemd als de schaar bot is… Uiteindelijk toch gelukt om er wat af te krijgen. Het hangt nu in ieder geval niet meer voor mijn ogen, dat is ook wel prettig.

In de middag ging bijna iedereen richting downshops. Zelf thuisgebleven om even mail te checken en apple crumble te maken. Ook maar meteen begonnen met het avondeten.

Na gezellig gegeten te hebben ging het bezoek alweer vroeg weg. Morgen moeten ze namelijk ook al vroeg op omdat ze op safari gaan. Nog een poost met Stephan, Corinne en Jotte buiten gezeten en toen iedereen naar bed ging, zelf nog even een film gekeken op bed.


Donderdag 27 december
Rustig dagje. Lekker in de zon zitten lezen, internetten, skypen, etc. Ook nog even voor school bezig geweest.

Vandaag veel last gehad van hangjongeren. Ze kwamen steeds naar binnen om water en eten te vragen. Later bleek dat ze zelf al over de muur klommen op momenten dat wij even niet buiten zaten en ook al binnen waren geweest…. Toch maar weer wat meer opletten met spul op slot doen e.d.

Vanavond na het eten gezellig een filmpje gekeken.


Vrijdag 28 december
Vanmorgen met Corinne en Jotte boodschappen gaan doen. We moesten eerst nog pinnen, en helaas bleek dat er meer mensen op dat idee waren gekomen. Het eerste pinautomaat waar we stonden te wachten, stond een enorm lange rij. Helaas bleek na een paar minuten wachten het automaat leeg te zijn en dus maar snel doorgelopen naar een ander automaat. Hier stond echter een nog langere rij. Hier hebben we langer dan een half uur moeten wachten voor we aan de beurt waren. Uiteindelijk toch gelukt om de boodschappen te halen en nog even lekker een cappuccino gedronken bij de Spar.

Na de lunch zijn we naar de downshops geweest. De terugweg begon het heel hard te regenen, dus moesten onderweg schuilen. En waar zijn dan de taxi’s als je ze nodig bent???

Vanavond heerlijke lasagne gemaakt. Daarnaast ook nog eens een lekker stuk cake na, die Stephan had gemaakt. In de avond rustig buiten gezeten. Lezen, muziek luisteren en vroeg naar bed.


Zaterdag 29 december
Een keer uitgeslapen vandaag, wel tot 07:00 uur! Vandaag weer lekker rustig dagje gehad. voor school bezig geweest en lekker in de zon zitten lezen. In de middag een cake gebakken en alvast een en ander voorbereid voor vanavond, pannenkoeken bakken.

Aan het eind van de middag kwamen Fabiënne en Suzanne met aanhang weer terug van safari en kwamen bij ons eten. Dit betekende dus dat ik voor 10 personen pannenkoeken heb gebakken. Dit is wel goed gelukt. Naast naturel pannenkoeken heerlijke pannenkoeken met kaas en rozijnen gebakken.


Zondag 30 december
Vandaag ook een erg rustig dagje. Eigenlijk hetzelfde als gisteren. In de zon lezen en voor school bezig. Daarnaast nog even wezen internetten.

Eind van de middag met Fabiënne, Suzanne en aanhang de berg op gewandeld. Dit was een behoorlijk pittige wandeling. Ik kon goed merken dat ik een poos niet meer de berg op ben geweest. Het is ineens zo veel groener. Dit maakte het ook wat lastiger om de weg te vinden. Paden waren namelijk nauwelijks of helemaal niet meer zichtbaar.

Voor dat we weg gingen had ik al zo een voorgevoel dat het wel is kon gaan regenen. Dit voorgevoel bleek ook juist. Toen we op het hoogste punt stonden en van het uitzicht genoten, zagen we achter ons een enorme onweersbui aankomen. Toen we dit zagen zijn we snel gaan dalen, maar al binnen enkele minuten begon het hard te regenen. We waren al snel enorm doorweekt. De rest van de tocht behoorlijk doorgelopen. Dit was soms erg link omdat het toch steeds gladder werd en de regen over de paden waar wij ook liepen naar beneden stroomde.

Uiteindelijk hield het vlak voor we beneden waren op met regenen. Dit betekende echter niet het einde van het avontuur. Onder aan de berg vormde al de regen een enorm snel stromende sloot die een deel van het pad had weg gevaagd. Dit koste nog wel even wat moeite om hier overheen te komen.

Uiteindelijk allemaal door en door nat thuis gekomen. Meteen even gedoucht en droge kleren aangetrokken. En wat heel fijn was, Stephan en Jotte hadden gekookt en we konden dan ook vrijwel direct aanschuiven. Erg lekker zo een warme maaltijd na een leuke wandeling.


En nu verder...
Zoals jullie hebben kunnen lezen heb ik deze week veel uit kunnen rusten en heb het erg gezellig gehad. Ook tijdens de kerstdagen. Ik hoop dat jullie ook allemaal de kerstdagen goed door zijn gekomen!

De komende week is het hier nog vakantie. Dit betekend dus dat we nog weinig kunnen doen. De familie van Fabiënne en Suzanne vertrekken woensdag weer richting Nederland. Donderdag zullen we nog een les geven bij Home Based Care. Voor de rest van de week ben ik van plan veel met school bezig te gaan. Verslagen schrijven, reflecties, etc.. ik hoef me echt niet te vervelen.

De laatste week regent het eigenlijk elke dag wel. In de middag of eind van de middag. Gelukkig is het eigenlijk elke ochtend en begin van de middag wel prima weer en schijnt de zon volop. Wel is het door de luchtvochtigheid al snel erg benauwd. Doordat ik al vroeg uit bed ben, kan ik wel echt genieten van de ochtendzon. Lekker de dag beginnen met een boekje en een kop koffie in de zon… wat een leven;)!

Ik dacht deze week een kort reisverslag te hebben. Ik zie nu echter dat het toch al weer vier A4’tjes zijn geworden. Ik zal dus maar snel ophouden.

Rest me jullie allemaal alvast een gelukkig en gezond 2013 te wensen en natuurlijk een goed uiteinde! Het is hier overigens een uur later dan in Nederland. Voor mij zal het nieuwe jaar dus al een uurtje eerder beginnen;)! Als ik terug ben, halen we het proosten op het nieuwe jaar nog wel in!


Liefs vanuit het warme Chipata,

Steven

  • 31 December 2012 - 15:38

    Astrid:

    Hey broertje,

    Mooi verhaal weer. :) Toch helemaal aan het lezen geraakt? Staan hier nog wel goede boeken op je te wachten!
    Toch eigenlijk ook wel bijzonder, zo'n regenseizoen. Het regenen zelf misschien niet, maar wel gaaf dat je er ineens een hele andere, groene omgeving voor terug krijgt.

    Groetjes en liefs vanuit Epe, met appelflappen in de oven (die moet je ook maar inhalen als je weer terug bent!),

    Astrid

  • 02 Januari 2013 - 17:26

    Inge:

    Hey Steven,

    Nou ik zou graag met jouw willen ruilen hoor, lekker 30 graden en geen kou;) Maar ik snap inderdaad wel dat het een heel raar idee moet zijn kerst en oud&nieuw in die hitte.
    Ik heb heerlijke kerstdagen gehad en een leuk oud&nieuw. Helaas hadden we misschien beiden gehoopt dat 2012 meer ons jaar zou worden zonder pijn en operaties, maar dit mocht helaas niet zo zijn. Ik hoop dat dan 2013 meer ons jaar zal gaan worden vol met liefde en gezondheid.

    Geniet van de de komende weken en maak nog mooie foto's, vind ik erg gaaf om te zien!

    Groetjes van mij en tot over een paar weken
    x

  • 06 Januari 2013 - 12:54

    Suzan:

    Hee Steven,

    Gelukkig nieuwjaar!! de beste wensen voor 2013!
    Jemig het is alweer januari, wat gaat de tijd toch snel! Deze maand komen jullie alweer terug.
    Leuke kerstdag gehad las ik en lekker gegeten:) Lijkt mij idd ook raar om de kerst daar te vieren.
    Ik heb ook een leuke kerst gehad en een gezellig oud en nieuw:)
    Hier gaat alles goed, druk met mijn stage. Maar bevalt erg goed!
    Steven veel plezier nog de laatste weken, geniet ervan!

    Liefs Suus

  • 20 Januari 2013 - 00:12

    Gerhard:

    Hoi Steven,

    Mooi verhaal weer. Fijn dat je de pijn in je schouder beter onder controle hebt.
    Jij ook nogmaals de beste wensen voor 2013.
    Wel bijzonder zo'n kerst in het buitenland bij hoge temperatuur.
    Hier (19-11-2013) al een aantal dagen sneeuw en vorst overdag.
    Paar dagen geleden met Daniëlle naar de huisarts, omdat ze steeds meer last kreeg van haar knie, nadat ze was uitgegleden met de fiets in de sneeuw. Ze moest een foto laten maken aan de Willem Telstraat. We zetten de auto voor de Bernardusschool en ik stap uit en verzwik mijn enkel doordat er een stuk puin pal naast de auto ligt. Val ik ook nog op een knie. Hadden ze meteen nog een patient erbij.
    Het gaat gelukkig al weer wat beter.
    Geniet nog even, want met een weekje ben je alweer terug (gaat snel die tijd).

    Groeten,
    Gerhard.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Steven

Actief sinds 03 Juli 2012
Verslag gelezen: 667
Totaal aantal bezoekers 18263

Voorgaande reizen:

23 September 2012 - 25 Januari 2013

Minor ISD - Zambia

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: