Reisverslag dertien; Bizar oud en nieuw! - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Steven Geerts - WaarBenJij.nu Reisverslag dertien; Bizar oud en nieuw! - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Steven Geerts - WaarBenJij.nu

Reisverslag dertien; Bizar oud en nieuw!

Door: Steven Geerts

Blijf op de hoogte en volg Steven

03 Februari 2013 | Zambia, Chipata

Dit is de tweede ‘’vakantie’’ week. Voor ons eigenlijk verplicht vakantie. Er is namelijk niets te doen qua projecten omdat alle Zambianen ook vrij hebben. Voor deze weken begonnen zag ik hier wel een beetje tegenop. Er zouden een aantal richting Livingstone gaan, er zouden dus maar weinig mensen rondlopen. Het leek mij maar saai. Gelukkig bleek dit niet zo te zijn. Ik kon deze weken erg genieten van de rust en de gezelligheid met iedereen, ook met de familie die op bezoek was. Het was gelukkig vaak mooi weer dus heb ook hier heerlijk van genoten. De tijd overigens goed kunnen gebruiken om vast wat aan verslagen te werken. De tijd dus goed kunnen gebruiken. Ondanks het feit dat ik weinig heb gedaan, is het reisverslag toch weer wat langer geworden dan ik had verwacht, ga dus maar snel lezen;)!


Maandag 31 december
Ik weet wel dat het vandaag oudejaarsdag is, maar dit voelt absoluut niet zo. Eigenlijk al de hele periode dat ik hier zit totaal geen besef van tijd, seizoen, etc. voelt eigenlijk wel lekker, maar ook heel vreemd. Want hoe kun je nou op oudejaarsdag in de morgen nog heerlijk in de zon koffie zitten drinken en wat lezen?

Aan het eind van de morgen kwamen Fabiënne en Suzanne met aanhang weer thuis. Zij hadden al boodschappen gedaan en hadden zelfs vuurwerk me genomen. Iets wat hier in Zambia echt een luxe product is, maar er voor ons natuurlijk wel een beetje bij hoort.

In de middag lekker rustig aan gedaan. Wezen internetten, wat rond gelopen door Chipata en lekker in de zon zitten. Vanavond heeft Stephan voor ons gekookt, lekker makkelijk.

Na het eten zijn we tot 00:00 allerlei spelletjes gaan doen. Dit natuurlijk onder het genot van een hapje en drankje. Elkaar gelukkig nieuwjaar gewenst en champagne gedronken en wat vuurwerk afgestoken. Ook nu voelt het nog erg vreemd voor iedereen. Niemand heeft echt het idee dat het nieuwe jaar nu is begonnen.

Na het vuurwerk nog weer even verder gegaan met kaarten tot dat Fabiënne, Suzanne en familie rond 01:00 weer richting lodge zijn vertrokken. Hierna nog wel met Stephan en Corinne door gekaart. Ik won eigenlijk alle potjes, dus voor mij is het nieuwe jaar wel lekker begonnen. Rond vier uur, lag ik na deze vreemde, onwerkelijke jaarwisseling in bed.


Dinsdag 01 januari
Erg kort nachtje gehad. Om 07:00 uur stond ik alweer naast bed. Het jaar weer heerlijk begonnen. Kon deze ochtend namelijk weer heerlijk in de zon zitten relaxen. Lekker boekje gelezen en filmpje gekeken. Onze buurkindjes kwamen vanmorgen ook al snel een kijkje bij ons nemen. Heb ze maar wat stoepkrijt gegeven zodat ze lekker wat te doen hadden. Ons buurmeisje ging echter snel even weg en kwam even later met nog een stuk of 6 andere kinderen terug. Wat een gezelligheid. Allemaal gingen ze druk aan het krijten en stond de muur al snel vol met tekeningen.

Ook Fabiënne en Suzanne komen vanmorgen al vrij vroeg binnen met familie. Het is hun laatste hele dag hier dus willen ze nog even genieten van de zon en lekker even wat relaxen. Hier doe ik dan ook maar gewoon lekker aan mee.

Na de lunch afscheid genomen van de familie. Zij zouden vanmiddag nog even gaan zwemmen bij het Protea hotel en daar ook gaan eten. Voor ons dus de laatste keer dat we ze zullen zien, want morgen stappen ze weer richting Nederland.

In de middag nog even bezig geweest met school en wat geinternet. Corinne, Jotte en Stephan zijn eind van de middag richting centrum gelopen om daar te gaan eten bij een nieuw eettentje. Hier had ik niet echt zin in, voelde me ook niet helemaal fit, dus ben thuis gebleven en heb wat voor mezelf gekookt.

Sinds dagen is het vandaag eindelijk weer eens de hele dag droog geweest. In de avond nog even een filmpje gekeken en lekker op tijd naar bed!


Woensdag 02 januari
Vandaag weer erg vroeg op. Rustige ochtend gehad. in de middag met Corinne en Jotte richting de downshops gelopen en naar de stad geweest. Eind van de middag kwamen Fabiënne en Suzanne ook weer thuis. Zij hadden samen met Mr. Phiri hun familie naar het vliegveld gebracht. Gezellig met elkaar gegeten en nog een poos na gezeten.


Donderdag 03 januari
Na het ontbijt ben ik met Suzanne naar Saint Annes (de kerk) gelopen. We zouden vanmorgen namelijk een les geven aan de caregivers van Home Based Care. Het viel ons toen we het terrein op liepen echter al op dat het erg rustig was en er nog niemand was. Na een telefoontje met de coördinator bleek dat zij het helemaal vergeten was om deze datum aan de caregivers door te geven. Afgesproken om de les te verplaatsten naar 9 januari.

Omdat er vanmorgen geen stroom was rustig aan gedaan. Kon immers weinig anders. Tussen de middag daarom ook maar lekker een dutje gedaan. Toen in de loop van de middag de stroom weer terug was nog even voor school bezig geweest.

Na het eten gezellig met iedereen blijven zitten. Lekker koffie drinken en cake gegeten. Redelijk op tijd naar bed gegaan.

Vannacht kwamen Hendrik en Paulien weer terug vanuit Livingstone. Zij hadden de hele dag in de bus gezeten. Omdat ik toch wakker was, maar even het bed uit gegaan en even gezellig met hun zitten praten. Leuk om ze weer te zien en hun verhalen te horen. Hierna weer lekker het bed in gedoken. Else en Joe zitten nog in Lusaka, die komen door omstandigheden later terug.


Vrijdag 04 januari
Vandaag vooral voor school bezig geweest en het reisverslag bijgewerkt. Vanmiddag ook nog even op internet gezeten. in de avond lekker pizza gegeten! Heerlijk! Verder eigenlijk weinig gedaan vandaag.


Zaterdag 05 januari
Vanmorgen weer erg op tijd wakker, dus maar lekker rustig aan gedaan omdat eigenlijk iedereen nog lekker lag te slapen. Vanmiddag lekker geluncht met overgebleven pizza.

Vanmiddag zat ik lekker buiten een boekje te lezen. Ook Coriine en Jotte zaten buiten. Er werd op een gegeven moment aangeklopt en ik liep naar de deur om even te kijken wie dit waren. Het waren wat straatjongens die naar Hendrik vroegen. Toen ik me omdraaide om Hendrik te roepen zag ik dat er buiten een jongen bij de kraan zat. Deze is dus ongezien over de muur geklommen. Omdat we Mvula belooft hadden hem erbij te halen als we hier iemand op betrapte, hebben we dit ook maar gedaan. Wel vervelend dat we er in de tussentijd dus voor moesten zorgen dat deze jongen ook binnen bleef, want die zag de bui al hangen. Toen Mvula kwam ook aardig geschrokken. Hij werd aardig hard aangepakt, in onze ogen iets te. Maar het bleek voor hier erg normaal.

Eigenlijk iedereen was behoorlijk geschrokken, dus hebben wel even bij moeten komen. Als afleiding maar even gaan koken. Gezellig met iedereen gegeten en gezellig wat spelletjes gedaan.


Zondag 06 januari
Zoals gewoonlijk weer vroeg uit bed en na het ontbijt nog maar weer is terug gegaan in bed. Omdat ik toch niet meer kon slapen had ik dit ook wel weer snel gezien. De rest van de morgen met school bezig geweest. Eind van de morgen kwamen Else en Joe thuis. Even met hen zitten praten. Leuk dat nu iedereen er weer is!

Na de lunch weer verder gegaan met schoolwerk en eind van de middag nog even lekker filmpje gekeken. Vanavond weer is met de hele groep gegeten en gezellig wat zitten kaarten.


En nu verder
Zoals jullie hebben kunnen lezen heb ik ook mijn oud en nieuw wel degelijk gevierd. Ook al dringt het bij mij nog steeds niet echt door dat we alweer aan een nieuw jaar zijn begonnen. Ik heb veel kunnen uitrusten, maar ben nu wel weer toe aan wat actie. Blij dat we vanaf maandag dan ook weer wat kunnen gaan doen!

Met mijn schouder gaat het helaas ook nog steeds niet beter. Zoals jullie hebben kunnen lezen ben ik eigenlijk elke dag wel vroeg wakker. Dit is deels door de pijn. Gelukkig vind ik hier nog altijd veel afleiding en is er goed met de pijn te leven. Ik geniet nog steeds vollop!

Liefs vanuit het warme Chipata,

Steven

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Steven

Actief sinds 03 Juli 2012
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 18218

Voorgaande reizen:

23 September 2012 - 25 Januari 2013

Minor ISD - Zambia

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: